02 December 2009

hadiqatulhayyawan.

semalam aku menghabiskan masa terluang dengan melawat zoo di bandar ini. bersama aku terdapat lapan lagi orang sahabat. kitaorang memang tidak menyangka dalam bandar ini rupanya ada zoo. setibanya kami tiba di hadapan pintu zoo kelihatan begitu ramai manusia berpusu-pusu ingin memasuki taman haiwan ini. tangga dipintu masuk dipenuhi dengan sampah tiket. udara dipenuhi dedebu besertakan bau yang mahateramatlah hancing. tidak pasti sama ada dari manusia atau pun haiwan ataupun keduanya sekali. jahanam! adakalanya terjumpa juga kami dengan spesies baru agaknya. rupanya sebijik seperti manusia dan berpakaian. bersuka ria didalam kandang atau sangkar. kecil dan comel. perjalanan di dalam zoo menarik. dan menarik tumpuan penduduk disini dengan kelibat kami. pelik melihat kami didalam zoo.

aku tidak puas hati dengan cara pengusaha zoo menjaga haiwan-haiwan mereka. kejam. mereka tidak seharusnya mengurung harimau, singa, kuda belang, badak air di tempat yang sempit. kandang haiwan tersebut juga kotor. dihiasi dengan plastik dan bekas minuman air. lagi menghiris hati apabila seekor burung helang dan merak di tempat kan didalam sangkar berpasir. bagi burung helang amat lah tidak sesuai untuknya kerana burung memerlukan ruang yang besar untuk terbang. kuda belang juda nampak tidak bermaya dan rambutnya juga semacam tidak terjaga. tidak patut! bangau juga hampir togel akibat makan-makanan aneh dan tasik di sangkar mereka juga telah kering.

harap pengusaha zoo disini lebih peka mengenai masalah ini. bukan hanya sibuk mengejar keuntungan sampai sanggup menyiksa haiwan-haiwan liar ini. bukankah mereka juga mempunyai perasaan? ataupun anda yang tidak perasan? ataupun anda tiada perasaan?



spesies baru yang diperkatakan tadi..

lagi spesies baru

kuda belang seakan tidak mendapat nutrisi yang baik.



singa pula diletakkan didalam kandang yang agak sempit dan membosankan.


tiada tempat untuk sang helang bertenggek.


bangau gersang mendapatkan air.

dari manakah bungkusan putih ini datang? babun giler!


trademark negara ini.



kasihanilah mereka.... :(

hilang mood pergi zoo~~


tekadang kita lupa mereka juga memerlukan belaian manja dan kasih sayang





2 comments:

Anonymous said...

sian kn kt haiwan2 2..tp ape daya kite...hanya doa yg mmpu mngubah sgle2 nye..
=)

insankecil said...

inilah akibat daripada manusia yang ada perut tiada hati dan perasaan.