16 December 2009

habuk

musim sejuk telah pun melanda daerah ini. baju-baju tebal adalah suatu yang wajib dipakai tika ini. seperti akal manusia menjangkakan jika sejuk mesti ada salji atau pun kabus. ye! tetapi disini langsung tiada salji. kabus itu mungkin ada. itupun jikalau bernasib baik. pada musim-musim beginilah ramai yang tidak hadir ke kelas, atas sebab sejuk, tidak mandi air tiada, malas nak keluar rumah dan sejuk nak keluar rumah. klise. tidak kisah lah semua itu. apa yang dikisahkan disini aku berasa hairan mengapa musim sejuk disini penuh dengan habuk dan jerebu. bekas makanan dan kertas berterbangan menari mengikut irama angin kencang. longlai mengikut arah angin umpama lalang di tiup angin. pepasir asyik di awang-awangan. kotor. lama-lama boleh mendatangkan pelbagai penyakit kepada umat manusia. inilah sikap manusia sendiri. walaupun tong sampah disediakan apa mereka peduli semua itu.
" suka hati akulah nak buang mana!"

sebaiknya jika dijaga setegasnya kebersihan disini tentulah kita dapat menikmati musim sejuk dengan nyaman, udara yang segar. barulah otak dapat berfikir dengan cerdas. tak ngantuk dalam kelas


sedarlah kalian. pentingnya kebersihan itu. pagi tadi mata aku penuh dengan habuk! menyebabkan mata aku kabur di dalam kelas, akhirnya aku lelap. sebagai bakal doktor di nasihatkan kepada semua pakai spek mata dan penutup mulut. jagalah kesihatan anda! dan makan anda! maklumlah musim sejuk membuatkan kita sentiasa lapar walaupun baru lepas makan. err..
*aku tengah diet


janganlah mengharap situasi begini


mengigil-gigil menaip untuk pos ini~



No comments: