06 November 2009

tolong senyum

Senyum bukanlah sesuatu yang menjijikkan bahkan senyum dapat membantu menceriakan hidup seseorang. Alangkah bahgianya hari kita jika seseorang senyum kepada kita. Tidak kisahlah dari yang ada gigi hingga tiada gigi. senyum merupakan sesuatu tindakan yang mana mulut di tarik oleh pipi sehingga bibir menjadi nipis sedikit. senyum yang ikhlas akan melahirkan perasaan yang indah. muka yang suci. ada pelbagai jenis senyum. ada yang nampak gigi, ada yang bibirnya hingga ke pipi, ada yang senyum ala-ala kambing (mungkin tidak ikhlas ataupun keletihan). pernahkah anda rasa kuasa senyum?? dengan senyum anda dapat berasa ceria, bahgia, dan indah. pelbagai macam lagi perasaan yang akan anda rasa jika senyuman anda dibalasa baik. tetapi jika tidak dibalas oleh orang-orang yang tiada perasaan anda akan mendapat malu, segan, dan adakalanya cacian oleh diri anda sendiri.

Namun pada zaman moden kini mungkin masyarakat lebih memandang pada pangkat dan harta. segak berjalan meninggi hidung. orang-orang disekeliling tidak dihiraukan apatah lagi si peminta sedekah. jika tidak mahu bagi seringgit cukup sekadar senyuman yang diberikan agar si peminta sedekah dapat merasakan indahnya hidup. tidak perlu pun mengeluarkan duit "kamu" yang banyak itu. pernah seketika aku senyum kepada orang-orang bergaji tinggi ini namun jarang sekali senyuman aku dibalas. kebanyakan mereka semua bermasam muka. ketat. dan ada juga yang menunjukkan muka sinis. sekurang-kurangnya pun bagilah sedikit respon baik seperti mengangguk simbolik menyatakan anda terima senyuman itu. aku senyum bukan apa untuk berkongsi kegembiraan dengan semua orang. akhirnya membuatkan mereka dimaki hamun oleh aku dan aku pun emo. sombong,angkuh!. mentang-mentang berkereta mewah, bergaji ribuan, berumah emas. tetapi bukan semuanya begitu! cuma segelintir. ada juga antara mereka yang begitu murah dengan senyuman.

ok. mari berfikiran positif. mungkin mereka ada dalam banyak masalah ataupun letih dek sibuk bekerja mencari duit ataupun mungkin tidak perasan. senyumlah pada sesiapa sahaja, tidak kira kaum, bangsa, agama..tidak salah bukan? mungkin dengan senyuman kita, kita dapat memberi sedikit keceriaan kepada mereka. mungkin pada masa yang sama mereka mengalami masalah ditempat kerja, masalah keluarga, dan sebagainya. jika senyum tidak dibalas tidak apalah. fikir positif saja. dan pandai-pandailah 'cover'.... :)


mari bersenyum dan berkongsi kegembiraan bersama




































indahnya dunia jika semua orang dapat bersenyum dengan gembira...


senyumlah pada dunia pasti dunia akan senyum kembali

3 comments:

AnAk iBu said...

eh smart ah gamba2 senyum tuh.

hari2 pon kena senyum~

insankecil said...

yup..kene senyum selalu..hehehe
*tengah senyum ni*

Anonymous said...

senyum..wlupon awk xske sse0rg itu..
=)