12 November 2009

jamuan kecil

Cerita bermula selepas isyak apabila kami bekas-bekas pelajar menengah yang sama dahulu berkumpul semula. Temanya adalah bagi jamuan ringkas sempena pemergian seorang sahabat pulang ke tanah air dan tidak akan kembali di sini lagi. Tempat perjumpaan di restoran mewah. sebelum masuk tangan kami perlu disembur. Katanya bagi mengelakkan kuman-kuman yang cuba menyusupi restoran itu. Kami dipelawa duduk oleh seorang perempuan berbaju merah sambil menghulurkan beberapa keping buku aneh. Penuh dengan perkataan-perkataan pelik berserta nilai mereka. Hampir 15minit juga untuk memilih. kami berborak-borak hingga makanan sampai. Makanannya banyak dan besar-besar. Adakalanya burger biasa tidak muat untuk mulut manusia. Dari tadi aku perhatikan abang berkaca mata kehitaman tidak henti-henti bercerita. Aku sungguh taksub akan cerita beliau. Pelbagai jenis cerita beliau sampaikan sehinggakan ke hal ekonomi negara. Kami berborak-borak lagi. Sambil makan. Ada yang kuis-kuis sahaja makanan dia, ada yang separa selara, ada yang berkongsi kentang goreng, ada yang berselera menghabiskan burger, dan ada yang makan dengan tenang *akulah itu..

Kami borak lagi. Air pula sampai. Ada yang hampir tercekik tertelan daging lembu. makanan sudah separuh. Air baru tiba. kami borak lagi. makanan sudah habis begitu juga air. tiba pula penutup selera..kek? aiskrim? aku pun tidak tahu benda apakah itu..tapi benda itu benar-benar membuatkan selera aku tertutup. Kami borak lagi. abang kaca mata masih yang terunggul mengetuai acara borak-borak. suara lantang dan ceritanya yang menarik berjaya memikat bekas-bekas pelajar yang lain termasuk aku. Dalam masa yang sama dua lagi bekas pelajar sekolah menengah dahulu datang. katanya sudah makan. cuma datang untuk berjumpa sahabat.

kami borak lagi. meriah. seronok. gelak tawa. Abang kaca mata terus bercerita tanpa masa menunggu beliau. Seorang wanita mukanya amat letih menanti untuk pulang. Abang kaca mata terpaksa disekat. Abang kaca mata masih mempunyai cerita namun jam telah jauh meninggalkan beliau. Jam 1200malam kami keluar daripada restoran mewah. aku dengar bisik-bisik seorang wanita ala-ala datin memperli kami keluar restoran dengan berplastik. Sebab badan datin tersebut besar dan mampu menghabiskan dua pinggan besar makanan barat. Apa kami peduli. Kami berjalan bersama sembilan orang menuju ke lorong universiti. Disana kami berpecah seperti semut disentuh sarangnya. dan masing-masing mengucapkan selamat tinggal.

terima kasih kepada sahabat yang sudi membelanja kami. diharap semoga sahabat berjaya di sana dan doakan kejayaan kami disini. Tabahkan diri.


*tersenyum-senyum sipu aku teringat kenangan sebentar tadi.




walaupun sekejap perjumpaan kita namun nilainya begitu indah untuk kenangan kita
dimasa depan





aku sangat kekenyangan. mata berat.








*aku patutnya siap semalam blog ni tapi terlena di sofa..maaf

3 comments:

kepalakotak said...

yay.

smart r. macam semut disentuh sarangnya.

abg kaca mata hitam?

insankecil said...

lecture ko la..skola dulu ngn aku?


carila..

:)

furhan said...

sweetnye cte ko mok,,